Szürkehályog öröklődése

Szürkehályog öröklődése genetika emelt biológia érettségi

Nézzük meg együtt a 2007 májusi emelt szintű biológia érettségi genetika feladatát lépésről lépésre, magyarázatokkal. Egy családfa alapján kell megállapítani a fiatalkori szürkehályog öröklődésének menetét, hogy testi vagy X kromoszómához kötött, illetve recesszív vagy domináns az öröklődés. Valamint kiszámoljuk, hogy egy kis faluban a házasságok hány százaléka lesz olyan, amelyből csak szürkehályogban szenvedő gyermek származhat.

IV. Egy betegség öröklődése

Az alábbi családfában a sötétített jelű személyek fiatalkori szürkehályogban szenvednek. (E betegek szemlencséje fiatal korban elhomályosodik. A teljes vakság kialakulása műtéttel elkerülhető, ám az ezt követően alkalmazott szemüveggel is igen gyengén látnak.) A körök nőket, a négyzetek férfiakat jelölnek. A szülőpárok nem ábrázolt tagjainak fenotípusa nem ismert.

A fenti családfarészlet alapján melyik genetikai mechanizmus képzelhető el a fiatalkori szürkehályog öröklődésének hátterében? ! (A betegséget egyetlen gén hibája okozza. A mutáció lehetőségétől tekintsünk el.)

Adja meg, hogy a családfa II. sorában hány személy heterozigóta a fiatalkori szürkehályog génjére!

Melyik jelölés írhatja le helyesen a III. sorban szereplő nő (nem ábrázolt) férjének genotípusát a betegség génjére nézve?

Milyen rokoni kapcsolatban vannak a II. sorban szereplő első férfi. és a III. sorban ábrázolt utolsó férfi?

Egy kis faluban, amelynek lakossága Hardy-Weinberg egyensúlyban van (s amelynek lakói csak egymás között házasodnak), az emberek 36%-a szenved fiatalkori szürkehályogban. Vezesse le számítással, hogy ebben a faluban a házasságok hány százaléka lesz olyan, amelyből csak szürkehályogban szenvedő gyermek származhat!

Tanulj bárhonnan, határok nélkül!

Jelentkezz az Elit Oktatás – Érettségi Felkészítő kurzusaira és irány az egyetem

Zelnik-Nagy Márta

Biológia szakos tanár

Emelt szintű biológia érettségi tanárunk

A Szegedi Egyetemen végzett biológia szakos tanárként, 17 éve tanítja ezt a tantárgyat, emelt szintű érettségi vizsgabizottsági tag, környezetvédelmi pályázati projektek megvalósítója (Út a tudományhoz, Ökoiskola). Foglalkozott tehetséggondozással, tananyagfejlesztéssel, szakmai környezetvédelmi táborok szervezésével és vezetésével.

Szabadidejében rendszeresen túrázik és kerékpározik.

Megosztás itt: facebook
Megosztás Facebookon
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás WhatsApp-on
Megosztás itt: email
Megosztás E-mailen

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment